Kuvassa Jonnakaisa Risto

Kiitelty esitys Korhosen Muotokuva vierailulla Kajaanin kaupunginteatterissa

Korhosen Muotokuva on groteski tuhokuvaelma ja hirmu hieno rakkaustarina

Vaurioteatterin vierailuesitys tarjoilee uutta suomalaista nykynukketeatteria aikuisille.

David Bowieta etäisesti muistuttava nuori ja lupaava kuvataiteilija X makaa kerrostalokämpässään ja huutaa tyynyyn. Hänellä on valtavat paineet. Tilannetta horjuttaa entisestään Korhonen, X:n karjalainen isoisoäiti, joka saapuu rajan takaa pelastamaan suvun nuorimmaisen eheyttävällä yhteistyöllä.

Esitys on tragikomedia, tai komitragedia. Tragedia ainakin, sillä kaikki tuhoutuu. Ennen kaikkea esitys on leikin ylistys. Tapahtumapaikkoina toimivat muun muassa Alepa, Taiteilija-ateljee, Laatokan Karjalan metsät ja Mariaanien hauta.

Suomen arvostelijain liitto SARV myönsi vuoden 2023 Kritiikin Kannukset -palkinnon Korhosen muotokuva -esityksen tekijälle ja näyttelijälle, Vaurioteatterin Jonnakaisa Ristolle.

Käsikirjoitus, näyttelijä ja nukenrakennus Jonnakaisa Risto
Ohjaus, säveltäjä, sanoittaja, nukettaja Miko Kivinen
Dramaturgia Ella Kähärä
Nuketuskoreografi Neville Tranter
Valo- ja videosuunnittelu, lavastus Titus Torniainen
Äänisuunnittelu Eero Nieminen
Pukusuunnittelu Mirkka Nyrhinen
Lavasterakennus ja somevideot Juuso Timonen
Tuottajat Elina Kukkonen ja Wilhelmina Sederholm

Teosta on rahoitettu Koneen Säätiön, Suomen Kulttuurirahaston, Taiteen edistämiskeskuksen, Samuel Huberin Taidesäätiön sekä Vivicas Vännerin tuella.

Korhosen Muotokuva sai kantaesityksensä 9.10.2022 Kansallisteatterin Omapohjassa.

Vaurioteatterin vierailuesitys 7.10.2023 Sissilinnassa
Kesto 2 tuntia, sisältää väliajan.
Esityksessä käytetään voimakkaita valoja ja teatterisavua.
Esityksen jälkeen yleisökeskustelu, kesto noin 30 min.

Liput
Peruslippu 29 €
Eläkeläinen 21 €
Opiskelija, työtön, varusmies 13 €
Lapset 10 €
Ryhmälippu 26 € *

VAURIOTEATTERI

Korhosen muotokuva on Vaurioteatterin neljäs tuotanto. Vaurioteatteri on Jonnakaisa Riston ja Henna Sormusen vuonna 2018 perustama vapaa ryhmä, jonka omaesteettinen todellisuus syntyy vauriosta; tosissaan, härskisti ja eri taidemuotoja yhdistämällä. Kantaesityksiä leimaavat monipuolinen näyttelijäntyön estetiikka, uudet tekstit, sekä groteski, häpeilemättömän tarkka satiirisuus. Vaurioteatteri ampuu sisältö edellä monitaiteelliseen ilmaisuun! Vaurioteatterin esityksiä on nähty mm. Nukketeatteri Sampossa, Kajaanin Runoviikolla, Joutsenon taidekesässä ja Kansallisteatterissa.

Aihealueet